Černá labuť - Recenze

13. srpna 2015 v 19:48 | regina |  Recenze
Drama/Thriller/Mysteriózní/Psychologický, USA, 2010

Anotace: V psychologickém thrilleru Černá labuť, zasazeném do prostředí newyorské baletní scény, zavádí vizionářský režisér Darren Aronofsky diváky na fascinující a mrazivou cestu do nitra mladé baleríny, která se kvůli své vytoužené roli v Labutím jezeře stane až děsivě dokonalou. Snímek sleduje příběh Niny (Natalie Portman), baleríny newyorského baletu, jejíž život je, podobně jako život všech v této profesi, plně pohlcen tancem. Žije s matkou Ericou, bývalou balerínou (Barbara Hershey), která své profesní ambice nikdy zcela nenaplnila podle svých představ a tak teď alespoň nadšeně podporuje kariéru své dcery. Když se umělecký šéf baletu Thomas Leroy (Vincent Cassel) rozhodne pro novou premiéru sezóny, Labutí jezero, vyměnit stávající primabalerínu Beth Macintyre (Winona Ryder), Nina je jeho jasnou volbou. Do souboru ale vzápětí přichází nová tanečnice Lily (Mila Kunis), která na Leroye velmi zapůsobí svou smyslností a pro Ninu se tak okamžitě stává velkou konkurencí. "Labutí jezero" totiž vyžaduje tanečnici, která umí zahrát jak nevinnou a noblesní Bílou labuť, tak Černou labuť, která představuje lstivost a smyslnost. Nina je dokonalým ztělesněním Bílé labutě, ale Černá labuť je její povaze a projevu vzdálená. To ale rozhodně neplatí pro Lily... Mezi oběma tanečnicemi se rozvíjí podivně zvrácené přátelství, které ale ničí vzrůstající vzájemná rivalita. Nina se nechce své vysněné role vzdát, ale při naplnění svého snu může překročit hranici, zpoza které už nebude návratu do normálního světa.

Názor: Balet mě nikdy moc nevzrušoval, ale tento film mě úplně nadchl! Natalie Portman je vážně krásná herečka a nedivím se, že za tuhle roli dostala Oscara. Moc se mi líbil ten rozdíl mezi Ninou a Lily, kterou hrála Mila Kunis, protože spolu tvořily dva úplné protiklady. Nina jako nevinná, křehká a vznešená dívka a Lily jako temná, svůdná a zlá mrcha. Celý film na mě působil moc příjemným dojmem a ukazoval balet v takovém světle, jak ho vidím já - honba za něčím nedosažitelným, za dokonalostí, která neexistuje. Zároveň byl chvílemi i děsivý a vy jste nevěděli, jestli to, co vidíte, je pravda nebo představa.

Hodnocení: 10/10