16. července 2015 v 14:59 | regina |  Recenze
Název: Rudá jako rubín
Originální název: Rubinrot
Rok vydání: 2012 (org. 2009)
Počet stran: 336
Série: Drahokamy, 1.díl
Žánr: cestování časem, sci-fi
Anotace: Žít v rodině, která je samé tajemství, není pro šestnáctiletou Gwendolyn zrovna snadné. Jednoho dne se s ní zatočí svět a ona se rázem ocitne ve známé ulici, jenže téměř sto let před svým narozením. Vzápětí pochopí, že tím největším rodinným tajemstvím je ona sama. Zbývá jí ale ještě pochopit, jaké nebezpečí člověku hrozí, když se zamiluje napříč časem.
Moje hodnocení:
O knížce jsem vždycky hodně slyšela a většina lidí o ní básnila jako o nejlepší knize, co kdy četli. Přemohla jsem se přečíst první stránky a upřímně - nebavilo mě to, dala jsem přednost jiné. Později jsem se dozvěděla, že vyšel film. Moje zvědavost byla opravdu velká a já chtěla aspoň vědět, o čem to je. Nic jsem od něj neočekávala a o to mě víc překvapil! V samotném filmu bylo tolik akce a napětí, že jsem si řekla: jaká je potom knížka? Přesto mi film přišel krátký a odbytý jako většina filmů natočených podle knihy, tak jsem doufala, že je to v knížce pořádně rozepsané a vysvětlené. Navíc závěrečná písnička mě dokonale dostala (Sofi de la Torre - Faster). Po tom, co jsem si na stránkách Cooboo přečetla pár ukázkových kapitol, jsem jí dala ještě šanci.
Když mi kniha padla co ruky, byla jsem štěstím bez sebe. Okamžitě jsem se vrhla na čtení a nedokázala se odtrhnout. Začala jsem poznávat části z filmu (i když lehce pozměněné) a doslova jsem výskala radostí! První zklamání přišlo, když se Gwendolyn přenesla poprvé v čase. Scénka ve filmu byla napínavá a já se těšíla, jak jí měla napsanou původně autorka, ale nedočkala jsem se. I tak jsem toho měla hodně před sebou a těšila se na pokračování. Jenže jak se ukázalo, v knize jsou opravdu krátké scénky rozepsané a nakonec mě zklamalo, že na závěr filmu se v knize místo nenašlo. Pravděpodobně to byl výmysl scénaristů a nic takového se v knize ani nestane. Další zklamaní. Ale za to jsem konečně pochopila, co je to chronograf, jak se dědí cestočasovací gen a dokázala si konečně zapamatovat rodokmen, který je vážně komplikovaný.
Ale abych tu nemluvila jenom a srovnávání knihy s filmem, tak vám ji trochu představím. Šestnáctiletá Gwendolyn je obyčejná holka, která má poťouchlou nejlepší kamarádku Leslie a rodinu plnou tajemství. Teda aspoň si myslela, že je. V
jejich rodině se dědí cestočasovací gen, ohromný dar, který měla zdědit její sestřenice Charlotte. Místo toho jej dostala Gwen a zjistí to v ne zrovna dobrých podmínkách. Rodina s tomu zdráhá uvěřit a hlavně její teta Glenda ji považuje za lhářku, která chce strhnout všechnu pozornost na sebe. Nebylo to příjemné zjištění ani pro Gwen. Místo ní byla na tenhle dar připravována její sestra Charlotte a Gwendolyn nezbývá čas, aby se naučila další jazyky, anglickou historii, základy chování v 17. století, šerm a další věci.
Poznává vždy elegantního a vzdělaného, ale pěkně otravného Gideona, který je taky nositelem genu. Společně musí pomocí chronografu (což je taková malá věcička, která vás dokáže přenést do minulosti a do určeného letopočtu) získat krev všech dvanácti nositelů genu, aby odpečetili dlouho skrytá tajemství. Což nebude vůbec lehké, když je osm nositelů genu mrtvých a dva na útěku. Ale další věci už se dozvíte v knize.
Co se týše obálky, tak se mi moc líbí, i když je růžová. Hned jde poznat, že to není americká tvorba, ale přesto je moc hezká. Autorka je z Německa, takže kniha je pochopitelně německá stejně jako film. Upřímně, byl to první film s německým
dabingem a českými titulkami, jaký jsme v životě viděla. Ale stálo to za to! Kdybych ho viděla s českým dabingem (na který se netěším, protože ho určitě pokazí), tak bych hned řekla, že je to americký film, protože je natočený opravdu kvalitně! Nechci říct, že by měly ostatní státy škaredé filmy, ale Amerika prostě vede -> žeru ji! :D Taky určitě znáte ten rozdíl mezi českým a americkým filmem, no ne? Ale já to říkám jen tak, protože to je celkem matoucí, když je příběh zasazený do Londýna.
I přes všechna ta zklamání, za které si véceméně můžu sama, se mi knížka opravdu líbila a měla jsem ji přečtěnou za dva dny. Nelituju, že jsem jí přečetla, ani že jsem viděla film. Jen přemýšlím, jak by to asi bylo, kdybych to já blbka bývala udělala opačně. Možná bych byla z filmu ještě víc nadšená. Ale na tom už teď nesejde.
Pokud váháte, jestli si knihu pořídit, tak říkám; směle do toho! Čeká vás moc krásný příběh s postavami, které si zamilujete (a které téměř všechny začínají na G :D). Sice neočekávejte tolik napětí, ale myslím, že toho si užijeme v druhém díle. Opravdu se těším, až si ho přečtu.

Hodnocení knihy: 9/10

(z mého starého blogu: svetreginy.blog.cz)